Školní poradenské pracoviště
- Podrobnosti
-
Aktualizováno 16. 9. 2021 8:40
Školní poradenské pracoviště je zřízeno při Základní škole a mateřské škole Karla Svolinského, Kunčice pod Ondřejníkem.
Zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí výchovný poradce, školní metodička prevence a pedagog, který zajišťuje péči o žáky s odlišným mateřským jazykem.
Činnost školního poradenského pracoviště se uskutečňuje také ve spolupráci s třídními učiteli, učiteli výchov i dalšími pedagogickými pracovníky školy – učitelé, vychovatelky a asistenti pedagoga.
Uvedení pedagogičtí pracovníci se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků.
Neváhejte nás kontaktovat podle vaší potřeby, na základě telefonické dohody nebo emailu jsme připraveni vám pomoci.
Mgr. Monika Skýpalová |
zástupce ředitele školy |
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 556850117 |
konzultační hodiny: středa
9.45–10.30
|
Mgr. Alena Charbuláková |
školní metodik prevence |
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 552303983 |
konzultační hodiny:pondělí
12.30-13.15
|
PaedDr. Dana Heryánová, vedoucí školního poradenského pracoviště |
výchovný poradce školy, koordinátor inkluze, kariérový poradce, poradce pro nadané žáky |
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 552303980 |
konzultační hodiny:úterý
7.00-7.40
|
Mgr. Silvie Kokešová |
speciální pedagog |
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 552303981 |
konzultační hodiny:čtvrtek
8.40–9.20
|
Školní poradenské pracoviště při své činnosti vychází zejména z ustanovení Vyhlášky č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, s účinností k 17. 6. 2016, která je jedním z prováděcích předpisů ke Školskému zákonu.
Činnosti jednotlivých pracovníků pracoviště, podle nich se obracejte na konkrétní osoby:
Školní speciální pedagog Mgr. Silvie Kokešová
(výchovná poradkyně pro 1. stupeň a žáky se speciálními potřebami)
- vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen žáci se SVP), kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na podpůrných opatřeních
- provádí depistážní činnost (vyhledávání žáků se SVP, základní diagnostika vzdělávacích problémů)
- dle možností školy spolupracuje při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
- ve spolupráci s ostatními pedagogickými pracovníky sleduje žáky s výukovými problémy, předkládá učitelům, řediteli školy a zákonným zástupcům návrhy na další péči o tyto žáky - zajišťuje případné vyšetření v PPP, SPC
- komunikuje s pracovníky školských poradenských zařízeních (PPP, SPC)
- seznamuje vedení školy, pedagogy a zákonné zástupce s Doporučením školského poradenského zařízení a s další péči o žáky se SVP
- na základě Doporučení školského poradenského zařízení vyhotovuje ve spolupráci s příslušnými pedagogy Individuální vzdělávací plán
- zajišťuje speciální pomůcky a didaktické materiály
- vyučuje Předmět speciálně pedagogické péče
- průběžně vyhodnocuje účinnost podpůrných opatření žáků se SVP
- zajišťuje individuální konzultace a pomoc žákům, zákonným zástupcům a učitelům v oblasti SVP
- vede databázi a dokumentaci žáků se SVP
- shromažďuje a soustřeďuje odborné zprávy a informace o žácích v péči speciálních poradenských pracovišť, návrhy a realizovaná opatření pro vzdělávání těchto žáků v souladu se Zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
- vede konzultace s pedagogy k dětem se speciálními potřebami
Výchovná poradkyně PaedDr. Dana Heryánová
- Kariérové poradenství
- Šetření a testování žáků a analýza preferencí při volbě povolání
- vyplňování přihlášek na střední školy
- vydávání zápisových lístků
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními
- žáci se zdravotním postižením
- pomoc při orientaci v povoláních pro žáky se speciálními potřebami
- zprostředkování diagnostiky žáků jdoucích na střední školy se spec. potřebami
- pomoc pracovníkům školy v oblasti kariérového poradenství
- pomoc pedagogickým pracovníkům při práci s individuálními plány
- práce s nadanými žáky
- konzultace s rodiči nadaných žáků
- pomoc při práci s nadanými žáky pro učitele
- metodické vstupní pohovory s asistenty pedagoga
- poradenství asistentům pedagoga
Školní metodička prevence Mgr. Alena Charbuláková
Metodické a koordinační činnosti
- Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, sebepoškozování a dalších rizikových projevů chování.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikových projevů chování.
- školní metodik prevence na pravidelných poradách seznamuje kolegy s novými dokumenty v oblasti primární prevence, informuje kolegy i vedení školy o řešených případech za uplynulé období i opatřeních, která byla přijata.
- pro letošní školní rok jsme se na I. i II. stupni dohodli na pravidelných třídních schůzkách vždy jednu vyučovací hodinu v každém prvním týdnu v měsíci, jinak dle potřeby a zvážení třídního učitele. Třídní učitele dostali metodický materiál k vedení třídnických hodin.
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikových projevů chování.
- školní metodik prevence předává informace o zajímavých přednáškách z oblasti primární prevence ostatním pedagogům na pravidelných poradách. Také jim sděluje informace ze školení, která absolvoval, zajímavé odkazy a materiály vyvěšuje na nástěnku preventisty ve sborovně.
- Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikových projevů chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence rizikových projevů chování.
- metodik prevence dochází na pravidelné schůzky s okresním metodikem preventivních aktivit a informace pak předává vedení školy a ostatním pedagogům.
- spolupráce s ostatními organizacemi, institucemi a odborníky je pak v Příloze 2 minimálního preventivního programu školy.
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového projevu chování.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikových projevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikových projevů chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- školní metodik prevence využívá nabídky zajímavých přednášek a školení z KVIC FM a NIDV Ostrava. V letošním školním roce se zúčastní krajské konference metodiků prevence- výstupy z konference jsou vedení školy i pedagogům předány na nejbližší poradě a jsou i v záložce PREVENCE na Z:, kde jsou přístupné všem kolegům
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
-výsledky z preventivních aktivit se každý měsíc zveřejňují na nástěnkách a také v Obecních novinách. Od roku 2015 je ve vestibulu školy umístěna nová informační nástěnka, která bude sloužit zejména pro žáky a rodiče, zde se také nachází schránka důvěry.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikových projevů chování.
- databáze spolupracujících osob a organizací je rozepsána v Příloze 2 minimálního preventivního programu školy
Poradenské činnosti
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikových jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikových projevů ve škole.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními. (vyhl.72/2005, čl.3)
Náročnější výchovné problémy (šikanu, složitější kázeňské případy apod.) řeší v součinnosti společně tým školního poradenského pracoviště - školní metodik prevence, výchovní poradci - s třídním učitelem příp. i s vedením školy.