Logo

foto21 foto22 foto23 foto24 foto25 foto26 foto27 foto28 foto29 foto30 foto31 foto32 foto33 foto34 foto35 foto36 foto37 foto38

Aktuality ŠD

Křeslo pro hosta ve školní družině opět obsazeno

Ve školní družině jsme v měsíci listopadu do ,,Křesla pro hosta“  ve školní družině pozvali rodiče, kteří  pracují v oboru zdravotnictví. Tato akce  byla pro děti velmi zajímavá a přínosná, a tak jsme se s kolegyněmi rozhodly pozvat další osobnost z řad rodičů našich žáků. Naše pozvání tentokrát přijala paní Jana Látalová, MVDr. Vzhledem k tomu, že paní Látalová působí jako veterinární lékařka, jsme její návštěvu  pojaly jako preventivní prohlídky našich mazlíčků. Děti si v tento den mohly do družiny přinést svého domácího mazlíčka či oblíbeného plyšáčka k veterinární kontrole. Sešli se nám zde králíčci, křečci a měli jsme zde i vodní želvu. Paní doktorka nám nejdříve popsala, co obnáší její náročná práce a poté nám předvedla vyšetření kotěte. Přivezla s sebou i mnoho nástrojů, které při těchto vyšetřeních používá ve své ordinaci. Děti byly velmi zvídavé a tak nechybělo mnoho dotazů. Na závěr se paní veterinářka věnovala prohlídkám přinesených mazlíčků. Naštěstí na žádném z nich neshledala znaky nějakých potíží a tak děti odcházely s dobrým pocitem, že všichni mazlíčci jsou v pořádku a že o ně dobře pečují. Ještě jednou bychom chtěli toto cestou všichni paní veterinářce poděkovat za její návštěvu a budeme se těšit někdy příště.

                                                                                      Bc. Kateřina Gajdzioková

                                                                                      Andrea Stašicová

Po skončení  besedy byly děti  plné dojmů, a tak ty starší, z oddělení Dráčků a Klokanů napsaly :

  •   Bylo to fajn. Moc se mi to líbilo. A hodně jsem se toho dozvěděla. Například, že se veterináři starají o výživu zvířat a o jejich zdraví – vyšetřují a léčí je třeba léky, injekcemi nebo i operují. Také, že psi mají v létě v uších semínka trávy. A zdravý králík se pozná tak, že mu chutná potrava a má kulaté bobky. Musí mít rovné řezáky, aby mohl dobře jíst. Králík si je brousí o dřevěné klacíky. Když má morče v srsti černé bobky, tak má blechy.                           Adéla S.
  •   Paní veterinářka byla moc milá.    František K.
  •   Moc se mi líbila kočka a vůbec všechna zvířátka.  Kočka může mít teplý čumák, když je horko a když je zima, má ho studený.      Barbora C.
  •   Paní veterinářka povídala o zvířatech a tom, co máme dělat a co ne. Ukazovala nám nástroje, které se používají v ordinaci a jak se s nimi pracuje. Kontroluje, jestli zvířátka nemají klíšťata.   Jiří M.
  •   Líbilo se mi, že jsem si mohla pohladit zvířátko. Lenka P.
  •   Když zvířeti slzí oči, tak se mu dají kapky do očí. Normální teplota kočky je 38-39 stupňů. Karolína.H.
  •   Paní doktorka byla moc milá. Líbilo se mi, jak odpovídala na otázky. Všichni jsme měli spoustu dotazů na to, co se zvířátky máme a nemáme dělat. A od teďka budu každý den u svého zvířátka kontrolovat jeho bobky kvůli zdraví.         Ondřej Š.
  •   Na poslech srdíčka se používá stetoskop. Dozvěděla jsem se, jak vypadá kočka a pes přes rentgen. Moc se mi líbil kocourek Michal. Blechu poznáme tak, že prohrábneme srst a vidíme černé válečky. Když kočku nebo psa srazí auto anebo mají hnisavou ránu, musí se operovat nebo dostanou léky. Když je zvíře staré a nemocné a trápí se bolestmi, většinou se uspí a musí se usmrtit, aby se netrápilo. Paní veterinářka byla moc hodná a trpělivě nám odpovídala na všechny otázky.          Veronika B.

                                                                                                                  Ivana Myslikovjanová

Nové kroužky se ve školní družině rozjíždějí

S říjnem jsme ve školní družině mohli nastartovat činnost nově vzniklých kroužků, které souvisejí s vybaveností našich tříd v nové přístavbě. Třídy byly záměrně vybaveny a přizpůsobeny tak, aby dětem v co nejširší míře umožnily vzdělávání v oblastech technické a řemeslné výroby, robotiky a digitalizace a v oblasti přírodních věd. Díky projektu tak vznikly kroužky Tvořílek – technik a řemeslník, modelář a konstruktér, Digi – animák robotík a kroužek Mladý přírodovědec. Zpočátku mnohé děti netušily, co daný kroužek obnáší a jaká je jeho náplň. S postupem času přicházejí zajímavým aktivitám „na chuť “, na kroužek se těší a do aktivit se zapojují další děti. Věříme, že zájem o práci jim zůstane a hlavně, že výsledky přinesou nejen dobrý pocit z dokončeného díla, ale i zkušenosti, které mohou využít později při dalším studiu. A jak to vidí naše vychovatelky a vedoucí kroužků?

Mgr. Helena Hantkeová

V říjnu jsme si v družině otevřeli notebooky, zapojili mobilní, ohebnou kameru (říkáme jí "oko") a zahájili DIGI kroužek- ANIMÁK. V něm se s pomocí nainstalovaného softwaru pro "stop-motion" (zastav a vyfoť) vytváří samotné animované scénky. Jelikož jsme teprve u seznamování, vznikají prozatím krátké studie. Každý takto animovaný film(eček) se skládá z desítek- stovek snímků, kladených rychle za sebou tak, aby vznikl souvislý průběh. A tak trpělivě fotíme a klikáme a výsledek nás stále překvapuje.

V kroužku TVOŘÍLEK-Modelář jsme zahájili činnost nesnadným úkolem. Každý ze zúčastněných měl sestavit prostorovou krychli. Zcela sám. Bez návodu. To není zas tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo. Kdo si práci nezměří, toho výsledek opravdu překvapí! Naši hoši úkol zvládli výborně. Pochopili, k čemu je dobrá chlopeň a oč je lepší nanášet lepidlo špejlí. Mohli jsme se pustit do stavby společného díla - papírového modelu hradu Českého Krumlova (zkráceně mu teď říkáme "barák"). Model je rozložitý, obsahuje něco přes 400 větších či menších dílků. Je složen z několika bloků a při stavbě se seznamujeme s prací s řezákem nebo nůžkami, lepidlem, křivítky, pinzetou. Modelář učí trpělivosti a manuální zručnosti. Jsou tací, co si už donesli vlastní nůžky nebo vlastní vystřihovánku a začala nám také pomáhat i děvčata :-)V Modeláři se kromě práce s papírem zabýváme i dalšími stavebními hmotami. Například k výstavbě modelu "příměstského parku" modelujeme se vším, co kroužek nabízí: od špejlí, polystyrenu po krepový papír a plastelínu. Těšíme se také na stavbu dřevěných modelů, ale to až po dalších zkušenostech.

 

Ivana Myslikovjanová

V kroužku TVOŘÍLEK – konstruktér jsme začali přemýšlet o tom, jak se dříve stavěly domky malé, větší a třeba i kostely a věže bez panelů, kovových konstrukcí, cihel , malty a betonu. I v naší obci ještě najdeme některé domy i kostel, které byly postaveny pouze ze dřeva. Vysvětlili jsme si a také názorně ukázali, jak musí být opracované dřevo, aby stavba držela pevně pohromadě a odolala různým rozmarům počasí. S pomocí dřevěné stavebnice Vario jsme pochopili princip staveb dřevěných roubenek a stavby se nám nejen líbí, ale hlavě nás baví a podněcuje k vylepšování a zdokonalování.

 

Bc.Kateřina Gajdzioková

V kroužku TVOŘÍLEK – konstruktér a modelář jsme na začátku kroužku využili nejsnadnější dostupný materiál a to papír. Kroužek je obsazen převážně dětmi z 1.třídy, takže jsme se rozehřívali na jednodušších výrobcích. Děti jsou však moc šikovné a tak jsme z jednoduchých ježků omotaných bavlnkou plynule přešli na výrobu hradů z kartonů. Samy si navrhly podobu hradu, pracovaly samostatně s tavnou pistolí a dozdobily si hrad podle svých představ. Nechyběli ani obyvatelé hradu v podobě loutek. Dalším našim počinem byly domečky z lékařských špachtlí a pohyblivé papírové loutky. V mezičase si děti tkají na tkalcovských stavech a pletou barevné provázky na dutinkovačích.

  

Andrea Stašicová

V letošním roce nabízíme dětem kroužek DIGI Robotík. Učebna je vybavena výukovými pomůckami, jako jsou robotické včelky, housenky. Jednoduchými tlačítky děti programují tyto malé roboty až na 40 kroků.

Se stavebnicí lego můžeme postavit různé stroje, vozidla či roztomilá zvířátka. Pro správné fungování je zapotřebí chytré zařízení (tablet), které taktéž máme k dispozici. Umožní nám hračku naprogramovat tak, jak si právě přejeme. Prostřednictvím hry a robotů u dětí rozvíjíme algoritmické myšlení, kreativitu, schopnost řešit problém, prostorovou představivost a logické uvažování.

Bc. Hana Káňová

V letošním roce jsme otevřeli dva přírodovědné kroužky – Malý přírodovědec. Nejvíce času trávíme venku v okolí základní školy či v nedalekém lesíku, protože právě příroda je ta nejlepší laboratoř. Zkoumání a pozorování přírody v terénu nám pomáhá batoh vybavený klíči a atlasy k určování druhů hmyzu, ptáků i rostlin. Ve výbavě nechybí ani dalekohledy, pinzety a exhauser na odchyt hmyzu. Za špatného počasí můžeme v nové učebně Přírodovědce pod mikroskopy a lupami pozorovat a poznávat tajemství přírody i pěkně z blízka.

„ Křeslo pro hosta ” ve školní družině

V měsíci listopadu probíhá v družině, společná akce s názvem ,,Křeslo pro hosta”. Když jsme s ostatními vychovatelkami přemýšlely, koho bychom letos pozvaly, napadlo nás mnoho jmen. Byla mezi nimi jména rodičů našich žáků, kteří vykonávají zajímavou profesi. Nakonec byli vybráni manželé Mičulkovi, kteří přišli do školy ve svém volném čase, aby dětem o svých povoláních řekli více. Paní Mičulková pracuje jako zdravotní sestra v Odborném léčebném ústavě v Metylovicích, pan Mičulka jako zdravotní bratr – záchranář. Nejprve se slova ujala paní Mičulková. Představila nám pomocí prezentace s komentářem své pracoviště. Velmi poutavě nám vyprávěla o režimu v ústavu, o dětech, které se tam mohou přijet léčit i o procedurách a všech dostupných pomůckách, které pomáhají k uzdravení malých pacientů. Poté se nám představil pan Mičulka, který dětem objasnil, co obnáší jeho práce. Také promítl video, které všem ještě více přiblížilo tématiku záchranné služby a i to, jak to vypadá na stanici záchranky. Děti povídání velmi zaujalo a tak nebyla nouze o dotazy, připomínky a povídání mnohým připomnělo zážitky z vlastního života. Nejen proto se celým odpolednem nesla velmi pěkná a zvídavá atmosféra. Na závěr si děti mohly vyzkoušet nafukovací přenosné fixační lehátko. Každý si mohl do něj zkusit lehnout a následně si vyzkoušet, kolik úsilí stojí záchranáře takové lehátko nafouknout a přenésti se zraněným pacientem do sanitky. Děti si také mohly vyzkoušet masáž srdce na resuscitační figuríně, která vypadala opravdu velice věrohodně.

Troufám si říct, že letos jsme vybraly opravdu dobře. Povolání, která manželé Mičulkovi vykonávají, jsou velice zajímavá a zároveň velmi náročná. A díky této akci jsme si to všichni uvědomili a ještě jednou jim děkujeme.

Bc. Kateřina Gajdzioková

   

Putování za velikonočním zajíčkem

Dne 10. 4. 2019 ve středu se uskutečnil velikonoční den pro mladší žáky. Jejich cílem bylo najít poklad, který si musely vybojovat a tak je čekalo 8 různých stanovišť.

Na prvním stanovišti děti musely říct aspoň 2 velikonoční koledy. Na druhém měly takovou zaječí svačinku, kde musely uhádnout, o jaké ovoce či zeleninu se jedná. Na třetím měly zavázané oči a podle lana se musely dostat na konec a zazvonit na zvoneček. Na čtvrtém stanovišti děti dostaly kartičky s roztrhanými slovy a musely složit alespoň 8 pojmů. Na pátém děti musely seřadit správně název dnů pašijového týdne. Na šestém stanovišti byly na stromě zavázány obruče, ke kterým děti musely dohopsat jako zajíček a prolézt. Na sedmém stanovišti musely přenést vejce na lžíci do určitého místa. Na osmém stanovišti měly malý test, co všechno o Velikonocích znají. Po splnění všech úkolů děti musely seskládat celou mapu a jít pro poklad. Přesto že byla venku zima, tak si to děti užívaly a na tvářích byl jen smích.

                                                                                 Isabel Štefková (žákyně 9. třídy)