Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště je zřízeno při Základní škole a mateřské škole Karla Svolinského, Kunčice pod Ondřejníkem.
Zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole a působí v něm výchovný poradce, školní metodik prevence, speciální pedagog a školní psycholog. K dispozici je také pedagog, který zajišťuje péči o žáky s odlišným mateřským jazykem.
Uvedení pedagogičtí pracovníci se podílejí na vytvoření vhodných podmínek vzdělávání a všestranný rozvoj žáků, zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, prevenci rizikového chování, kariérním poradenství pro žáky, metodické a další podpoře pedagogických pracovníků, poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků.
Činnost školního poradenského pracoviště se uskutečňuje také prostřednictvím spolupráce s třídními učiteli, učiteli výchov a dalšími pedagogickými pracovníky školy – učitelé, vychovatelky a asistenti pedagoga.
Neváhejte nás dle Vaší potřeby kontaktovat. Na základě telefonické dohody nebo emailu jsme připraveni Vám pomoci.
PLÁN PRÁCE ŠKOLNÍHO PORADENSKÉHO PRACOVIŠTĚ 24-25.pdf
Školní poradenské pracoviště při své činnosti vychází zejména z ustanovení Vyhlášky č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, s účinností k 17. 6. 2016, která je jedním z prováděcích předpisů ke Školskému zákonu.
Činnosti jednotlivých pracovníků pracoviště, podle nichž se obracejte na konkrétní osoby:
Výchovná poradkyně Mgr. Hana Kubešová, Ph.D.
Kariérové poradenství
- šetření a testování žáků a analýza preferencí při volbě povolání
- poskytování konzultací ohledně zadávání přihlášek do systému Dipsy
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními
- žáci se zdravotním postižením
- pomoc při orientaci v povoláních pro žáky se speciálními potřebami
- zprostředkování diagnostiky žáků jdoucích na střední školy se spec. potřebami
- pomoc pracovníkům školy v oblasti kariérového poradenství
- pomoc pedagogickým pracovníkům při práci s individuálními plány
- metodické vstupní pohovory s asistenty pedagoga
- poradenství asistentům pedagoga
Termíny přijímacích zkoušek na střední školy ve šk. roce 2024/2025
Jednotná přijímací zkouška, jež se koná formou písemného testu ze vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura a písemného testu ze vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace ve dvou termínech, je stanovena v řádném termínu na dny:
Čtyřleté obory vzdělání, včetně nástavbového studia:
1. termín: pátek 11. dubna 2025
2. termín: pondělí 14. dubna 2025
Obory šestiletých a osmiletých gymnázií:
1. termín: úterý 15. dubna 2025
2. termín: středa 16. dubna 2025
Jednotná přijímací zkouška v náhradním termínu je stanovena pro všechny uvedené obory vzdělávání na dny:
1. termín: úterý 29. dubna 2025
2. termín: středa 30. dubna 2025
Školní a talentové zkoušky se konají v období od 15. března do 23. dubna 2025.
Jednotná přijímací zkouška se nekoná při přijímacím řízení do oborů vzdělání se závěrečnou zkouškou, do oborů vzdělání s výučním listem.
Školní metodička prevence Mgr. Alena Charbuláková
Metodické a koordinační činnosti
- Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, sebepoškozování a dalších rizikových projevů chování.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikových projevů chování.
- Školní metodik prevence na pravidelných poradách seznamuje kolegy s novými dokumenty v oblasti primární prevence, informuje kolegy i vedení školy o řešených případech za uplynulé období i opatřeních, která byla přijata.
- Pro letošní školní rok jsme se na I. i II. stupni dohodli na pravidelných třídních schůzkách vždy jednu vyučovací hodinu v každém prvním týdnu v měsíci, jinak dle potřeby a zvážení třídního učitele. Třídní učitelé dostali metodický materiál k vedení třídnických hodin.
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikových projevů chování.
- Školní metodik prevence předává informace o zajímavých přednáškách z oblasti primární prevence ostatním pedagogům na pravidelných poradách. Také jim sděluje informace ze školení, která absolvoval, zajímavé odkazy a materiály vyvěšuje na nástěnku preventisty ve sborovně.
- Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikových projevů chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence rizikových projevů chování.
- Metodik prevence dochází na pravidelné schůzky s okresním metodikem preventivních aktivit a informace pak předává vedení školy a ostatním pedagogům.
- Spolupráce s ostatními organizacemi, institucemi a odborníky je pak v Příloze 2 minimálního preventivního programu školy.
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového projevu chování.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikových projevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikových projevů chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Školní metodik prevence využívá nabídky zajímavých přednášek a školení z KVIC FM a NIDV Ostrava. V letošním školním roce se zúčastní krajské konference metodiků prevence - výstupy z konference jsou vedení školy i pedagogům předány na nejbližší poradě a jsou i v záložce PREVENCE na Z:, kde jsou přístupné všem kolegům.
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
- Výsledky z preventivních aktivit se každý měsíc zveřejňují na nástěnkách a také v Obecních novinách. Od roku 2015 je ve vestibulu školy umístěna nová informační nástěnka, která bude sloužit zejména pro žáky a rodiče, zde se také nachází schránka důvěry.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikových projevů chování.
Poradenské činnosti
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikových jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikových projevů ve škole.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními. (vyhl.72/2005, čl.3)
KONTAKTY A ODKAZY PRO RODIČE.docx
Školní speciální pedagog Mgr. Silvie Kokešová
(výchovná poradkyně pro 1. stupeň a žáky se speciálními potřebami)
- Vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen žáci se SVP), kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na podpůrných opatřeních.
- Provádí depistážní činnost (vyhledávání žáků se SVP, základní diagnostika vzdělávacích problémů).
- Dle možností školy spolupracuje při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
- Ve spolupráci s ostatními pedagogickými pracovníky sleduje žáky s výukovými problémy, předkládá učitelům, řediteli školy a zákonným zástupcům návrhy na další péči o tyto žáky - zajišťuje případné vyšetření v PPP, SPC.
- Komunikuje s pracovníky školských poradenských zařízení (PPP, SPC).
- Seznamuje vedení školy, pedagogy a zákonné zástupce s Doporučením školského poradenského zařízení a s další péči o žáky se SVP.
- Na základě Doporučení školského poradenského zařízení vyhotovuje ve spolupráci s příslušnými pedagogy Individuální vzdělávací plán.
- Zajišťuje speciální pomůcky a didaktické materiály.
- Vyučuje Předmět speciálně pedagogické péče.
- Průběžně vyhodnocuje účinnost podpůrných opatření žáků se SVP.
- Zajišťuje individuální konzultace a pomoc žákům, zákonným zástupcům a učitelům v oblasti SVP.
- Vede databázi a dokumentaci žáků se SVP.
- Shromažďuje a soustřeďuje odborné zprávy a informace o žácích v péči speciálních poradenských pracovišť, návrhy a realizovaná opatření pro vzdělávání těchto žáků v souladu se Zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
- Vede konzultace s pedagogy k žákům se speciálními potřebami.
Školní psycholog Mgr. Martina Šuleřová
Co školní psycholog nabízí:
- poskytuje úvodní poradenskou konzultaci či krizovou intervenci dítěti, které jej samo vyhledá (psycholog o tomto bezodkladně informuje rodiče dítěte)
- pracuje s třídními kolektivy za účelem posílení pozitivní atmosféry ve třídě a škole (psychologické prevence, programy zaměřené na stmelení kolektivu, vyhledávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, dle potřeby účast na třídnických hodinách, realizace dotazníků)
- podílí se na péči o žáky se specifickými výukovými potřebami, vč. žáků nadaných
- se souhlasem rodičů poskytuje žákovi poradenskou péči
- se souhlasem rodičů poskytuje psychologickou diagnostiku za účelem stanovení vzdělávacích opatření pro žáka
- nabízí poradenské služby rodičům žáka na jejich vlastní žádost
- práce s nadanými žáky
- konzultace s rodiči nadaných žáků
- pomoc při práci s nadanými žáky pro učitele
- možnost vyšetření studijní orientace v žáků 9. ročníku váhajících s výběrem střední školy či žáků 5. a 7. ročníku zvažujících podání přihlášky na víceleté gymnázium (vyšetření zahrnuje komplexní posouzení rozumového potenciálu, osobnostních a studijních předpokladů a zájmů k odhalení předpokladů k určitému typu a směru vzdělávání)
Náročnější výchovné problémy (šikanu, složitější kázeňské případy apod.) řeší v součinnosti společně tým školního poradenského pracoviště - školní metodik prevence, výchovní poradci - s třídním učitelem příp. i s vedením školy.