V březnu na nás v pracovním sešitu matematiky v 1. třídě čekala kapitola Indiánské počítání. Téma je dětem blízké, tak se indiánské počítání stalo součástí dvoudenního projektového vyučování, v němž nás téma Indiáni provázelo ve všech předmětech a děti se na dva dny staly malými indiány.
Nejdříve jsme si v prvouce povídali o životě indiánů, o jejich hodnotách i smutném osudu, o tom, jak žili v souladu s přírodou, na dětské obrázkové mapě jsme si ukázali, kde žili a stále ještě žijí.
Ve čtení jsme si přečetli indiánskou pohádku a také jsme vymýšleli indiánská jména. Děti je pak měly poskládat z jednotlivých písmenek a nalepit. Pracovaly také ve skupinách (více hlav víc ví :) ), kdy měly z nastříhaných slov poskládat věty. I přesto, že děti ještě neumí číst všechna písmenka, vzájemně si poradily a s malou radou p. učitelky to všichni zvládli.
Víte, že čokoláda, kakao, tobogán, kánoe, jaguár, panter, ananas, avokádo, papája, iglú aj. jsou indiánská slova? Některá z těchto slov děti psaly v psaní.
V matematice na ně čekalo indiánské počítání. Za vypočítané příklady děti získaly 5 peříček na čelenku pro malého indiána.
V tělocviku děti zdolávaly na indiánské stezce různé překážky, houpaly se na laně, ve výtvarce si vyrobily svoji čelenku a v pracovních činnostech si z papírových ruliček poskládaly a pomalovaly vlastní totem.
Na závěr projektu jsme se po indiánském divočení uklidnili při poslechu a zpěvu krásné indiánské ukolébavky Ho ho watanay.
Děkuji p. asistentce Stašicové za pomoc s přípravou projektu.
Leona Píchová